Uke Waza

Početna Uke Waza
Uke Waza
Uke Waza

Uke Waza (1/2)

Postoje tri glavne vrste Uke Waza: Kuka blokovi (Kake Uke), Brišući blok (Nagashi Uke) i Udarajući blokovi. Udarajući blok je najčešći u našem karateu, to se prvo uči na početku, i to je glavna tema ovog članka.

Treba biti u stanju koristiti čisteće-sklanjajuće ili udarajuće blokove u adekvatnoj situaciji i u pravo vreme. Nagaši (čisteći blokovi ) zahtevaju manje snage i vrše su glatko, uopšte, kada je malo kasno za udarajuće blokiranje treba koristiti nagaši uke.

Primena Uke vaza treba da je instinktivna protiv neočekivanog napada.

Kada smo u kamae suočeni sa protivnikom treba “dati pravac tehnici”, to znaĉi da iz Tandena, (centar energije, 3 prsta ispod pupka prema kičmi) i kami Tandena, (gornji centar energije, tačke između obrva) “ispucavamo” ki energiju.

Uke Waza (2/2)

Projektovana je ka protivniku, mišići već imaju pravac, odluka je već napravljena, Onda dah zaista postaje okidač koji pokreće reakciju/akciju.

Treba malo isprednjačiti u odnosu na trenutak napada, ruke su mentalno u dodiru sa protivnikovom rukom, na liniji dolazećeg napada. Fizički još se ne dodiruju, ali mentalno dodiruju.

Ova mentalna priprema, “daje pravac tehnici”, što je ključno za uspeh Uke vaza iz 2 razloga:

1. Kada smo u opasnosti refleksno podižemo ruke da zaštitimo glavu, ovo je kretanje unazad – uzmicanje, što nije svrsiushodno u aplikaciji. Ne možemo promeniti ovaj refleks, ali možemo da ga preusmerimo u skladu sa našom namerom, i reakcija treba da bude u pravcu protivnika.

2. Kada se napad desi ne možemo analizirati, odlučiti i onda se pokrenuti, to je suviše kasno, kada mišići već imaju pravac, dah je okidač “zaobilazeći razmišljanje”, i omogućavaju nam da se pokrenemo kad protivnik inicira akciju, bez zazora.

Sledeća priprema, ruke imaju blag, ali konstantno pokretanje, levo-desno, kao produžetak centra tela/donjeg dela kičme, ovaj pokret jedva je primetan, ali unutra u centar tela pokret treba da bude uvek prisutan, motor radi, tako da lako pokrene akciju, iz kretanja a ne iz mirovanja. To izgleda slično ovom : “ptičija krila lepršaju a telo još izgleda kao da se ne pomera”

Smatrajte da blok nije odbrana, Kad spoznate da je kasno za Sen, napadate protivnikovu napadačku tehniku na putu ka napad na njegovo telo. Uke Waza je tehnika Go no Sen-a.

Uke Waza
Uke Waza tehnika
Uke Waza tehnika
Tehničke Napomene

Tehničke Napomene: (1/5)

1. Dah i reakcija kičme, omogućavaju hvatanje napada što je pre moguće.

Ne koristite oĉi, jer ako gledamo morati ćemo da potvrdimo da se pokrenuo a to će biti prekasno. Ako gledamo bit ćemo preinformisani jer protivnik ima mnoštvo opcija i to će kod nas verovatno izazvati sumnju i oklevaje, trebalo bi osmatrati a ne gledati.

2. U okviru bloka moramo preuzeti liderstvo

I biti ispred ritma, moći razbiti protivnikov ritam i kontrirati između njegovog ritma i ne u njegovom ritmu. To znači da pogodilmo protivnikov napad pre njegovog kimea, dok je protivniku još prostalo zamaha, i njegov preostali momenat je prostor za naš kontranapad.

Tehničke Napomene: (2/5)

Ako ne možemo da izvršimo kontranapad pre nego što protivnik doseše kime moramo se prebaciti na Amashi vaza, koristeći prostor za pomeranje unazad, Kada da se primeniti Uke waza ili Amashi-vaza nije svestan izbor, nije u glavi, to je rezultat iskustva izloženosti određenim situacijama mnogo puta

3. Kada blokiranje stopalo se prvo kreće, potom težište, centar tela pomera se vrlo malo, jer uke vaza, nije “todome” – završna tehnika ima cilj samo da skrene napad, puna upotreba telesne težine nije neophodna. Prvo pomeriti nogu je brže, jer nikada ne možemo pomerati telesnu težinu tako brzo kao što udarac dolazi do nas. Takođe, pomeranjem nogu prvo nam omogućava da zadrži glavu unazad dok napredujemo što je sigurnije i omogućava nam dobar pregled.

Korišćenje zadnjeg stava je delotvorno jer omogućava da pomanje noge da se podesi razdaljina bez pomeranja težine, to se ne može učiniti u prednjem stavu. Pogledajte koliko mnogo primera nam daju kate korišćenja zadnjeg stava sa Uke vaza i u većini slučajeva kretanje je unapred, jer uke-vaza treba koristiti sa ulaskom “unutra”, ako idemo unazad koristimo prostor da se izbegne napad i nije potrebno blok.

Kada prelazimo iz bloka u kontraudarac, treba da u potpunosti koriste pomeranje težine tela u napadu, jer je to todome vaza, tako da se pomrimo iz zadnjeg stava u prednji stav.

4. Ruka ide po pravoj liniji, radije nego po krugu.

Ovo je važno, blokirajuća ruka ide po najkraćoj putanji da presretne protivnikov napad, mi opisujemo ovaj pokret kao pravolinijski sa blagim lukom na kraju, jer moramo da stvorimo silu po uzdužnoj liniji.

Dva su razloga za ovo: Prvi, prava linija je brža nego krug, pa ako blokiramo po krugu mi smo u nepovoljanom položaju.

Drugi, izbegavamo reakcija izbora, uplitanje misli, kada smo napadnuti naš dah reaguje i ruka se pokreće pravo ka protivniku, i dok ruka napreduje biramo levo ili desno, jodan ili chudan, ovaj izbor nije u mom mozgu, to ide iz podsvesti, proizilazi iz mog iskustva.

Tehničke Napomene
Tehničke Napomene
Tehničke Napomene
Tehničke Napomene
Tehničke Napomene

Tehničke Napomene: (3/5)

Nekoliko važnih detalja u vezi ove tačke su, prvo blok je što je moguće veći bez preteranog širenja i gubljenja povezanosti između centra tela i ruku, a to je zato što želimo da uhvatimo protivnika što je pre moguće, pre nego što je akumulira energiju i to na njegovoj teritoriji.

Drugo lakat se pomera što je manje moguće, da bi se očuvala veza između tela i lakta, kako bi se izbeglo izlaganje našeg centara tela, kao i da ne bi nepotrebno isturali lakat, došli bi u situaciju da ruku pomeramo izolovano, što znači da bi mozak morao naložiti kretanje ruke i da više ne bi bilo reakcije dahom i reakcija iz kičme, i to bi verovatno bilo kasno.

5. Koristite regiju ručnog zgloba šake kao kontakt površinu i napadnite protivnikovu ruku u oblasti ručnog zgloba ili blizu.

Tehničke Napomene: (4/5)

Površinom u blizini ručnog zgloba možemo proizvesti najveću silu, jer imamo najbolu polugu, ona je kao “sveet spot” na bejzbol palici. Takođe nam omogućava “tsukome”, da uhvatimo protivniku u ruke posle bloka, ako je potrebno, posebno ako ima oružje, ili ako želimo da ga bacimo.

Napad na protivnikov zglob šake, ne samo da daje najbolju ugao poluge nego je to i brže nego li stići do podlaktice ili nadlaktice.

6. Tvoj blok štiti tvoju sredinju liniju i upravljuje ka kontranapadu.

U krajnjoj poziciji bloka, vaša centaralna linija treba da budu zaštićena, vaše ruke treba da prave trougao ispred centra tela, ne bi trebalo izgubiti srednju liniju, tako da u bloku položaju ne morate da prilagođavate ruke za kontranapad, trebalo bi da budu u savršeno centariranom položaju za kontra napad.

Uke Waza
Uke Waza
Uke Waza
Uke Waza

Tehničke Napomene: (5/5)

7. U bloku koristiti oštar Muchimi (Total Bodi snap) (Bič celim telom)

Ovo je važno, jer često imamo vrlo mali prostor za akciju bloka i tada treba oštro ubrzanje da proizvede silu u kratkom prostoru.

Takođe, oštar talas akcija nam omogućava brzo prebacivanje iz bloka na kontraudarac, koristeći potencijalnu energiju bičujućih mišića.

ZANSHIN “Preostali um/srce.” zadražvanje balansa i spremnosti

Položaj tela i stanje duha u kome smo čak i posle izvedenog udarca, pribrani i spremani da automatski reagujemo na bilo koji kontanapad od protivnika. Zanshin je stanje u kome smo, posle udarca sa punom snagom i bez oklevanja, fakusirani na protivnika sa punim duhom i potpunom sposobnošću da se reaguje prirodno. “Hohshin“ Dati se 100% u tehniku bez oklevanja ili sumnje

Scroll to Top